©Copyrighter nerovná se copywriter

„Ty kontroluješ ta práva autorů, že? Aby jim nikdo neukradl jejich know-how.“

„Ne, to není copyrighting. Já mluvím o copywritingu.“

Nebylo to jen jednou, co jsem vysvětlovala tato zdánlivě podobná slůvka. Občas se mě někteří ptají: „A co že to vlastně děláš? Píšeš? Hm, není to trochu nuda?“

Nuda? To slovo mi nic neříká. Nebo aspoň zatím ne. I když zkušení psavci mi říkají, že TO nebudu mít ráda, že mě TO bude zlobit, že mě TO srazí na kolena do bláta, že TO nebude cesta opředená růžemi, že TO bude bolet, že TO…

Věřím, že TO výše nevyhnutelně vejde do mé copy cesty. Přijde i přichází kritika. I neúspěch se přirozeně dostaví. Ale odpovězme si: „Není neúspěch od toho, abychom se z něho poučili? Neúspěch tu není od toho, abychom se jím nechali porazit.“ Navíc, copywriterem se člověk nerodí, tím se stane. Vezměte si malé dítě, umí snad po narození, roce či dvou psát? V 99 % případů ne. A přesto tu dnes máme tento obor, tuto oblast zájmu. A nejde o malou komunitu úzce specializujících se nadšenců.

Ale vraťme se zpět. Nebudu zde psát žádnou definici copywritingu. Osobně pochybuji, že lze přesně vymezit, co copywriter ještě dělá a co už ne. Lehce vám však nastíním můj nový copy-life.

Persona

Přiznám se hned, ani Anča, ani Kája se mi o monitor neopírají. A nebude to tím, že zde mám jen svůj stařičký laptop sony s 12” displejem. Tento důležitý krok před samotným psaním mi paní magistro ještě neříká.

Poznej své čtenáře, získej si je a zamiř. Všechno vím, ale nekreslím, nepojmenovávám si je, málo si charakterizuji své persony. Ale vím, že se polepším. Můžu začít třeba hned – se čtenáři mého blogu. Příště vám navzájem seznámím.

A zase ty titulky

„Co s nárůstem pacientů s Alzheimerovou chorobou?“ anebo „Alzherimer: Lze se bránit nezvanému hostovi?“

Vymýšlení titulků není snadné. Aspoň tedy ne pro mě. Sedím, ležím, škrtám a ve výsledku je nemám. Teoreticky vím vše, jen ta praxe mi nějak uniká:

  • plné akčních sloves – viz příklad výše. V prvním titulku sloveso chybí. Ale bránit se zní akčněji. Měl by druhý titulek větší atraktivitu pro čtenáře? Klikli by?
  • zásada 4U – useful (použitelné), urgent (naléhavé), unique (unikátní), ultra-specific (specifické). Jak mi máme rádi tady ty zkratky typu SMART (pro cíle), 7S (analytická technika dle pana McKinseyho).
  • nešroubovat klíčová slova – jsou všude, časují se i skloňují, SEO na nás útočí ze všech stran. Ano, je to umělé, je to marketing, je to business.

Čtení nahlas

Stydím se číst si nahlas. Má chyba. „Pište, jako mluvíte,“ čtu pravidelně na ne jednom copy blogu. Tedy čtěte, a nahlas, co jste napsali. Řekli byste to tak? Ne? Pak pište, jako mluvíte.

Stydím se snad za svůj hlas? Bojím se, že pak vše raději smažu? Ano, i takové mazací dny mám a určitě nejsou poslední. Dnes jsem ale nahlas četla – je to znát? 🙂

 

Na začátku jsem psala, že nastíním svůj copy-life zlehka. Pro dnešek proto konec a to s heslem Napoleona Bonaparteho: „Dělá-li soupeř chybu, netřeba ho rušit.“ Já dodávám: „Třeba se z nich poučit a nedělat je také.“ Vy ale snad nejste mí soupeři, vyrušte a napište mi. Copywriterkou jsem se nenarodila, já se jí chci stát.

 

P.S.: Dnes mi dopsala má první propiska. Dobré či špatné to znamení?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *